Fúzní elektrárny už nejsou sci-fi, Evropa je může mít do třiceti let

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Celý článek
0

Z čeho se hroutí boháči? Většina lidí to nechápe

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Celý článek
0

Sto milionů Američanů nemá na to mít děti. USA trápí fenomén Alice

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Jsou moc zhýčkání? Přecitlivělí? Příliš pohodlní a nezodpovědní? Důvodů, proč mladé páry často nechtějí děti, by se jistě našlo dost. Pro řadu vyspělých států je tento fenomén takzvaných Dinků velký problém. Ještě větším jsou však lidé, kteří spadají do kategorie Alice. O co jde?

Celý článek
0

Čínské elektromobily se hromadí v evropských přístavech, nemá je kdo odvézt

Největší obchodní přístavy Evropy se proměnily v mamutí parkoviště levných vozidel z Číny

Čínské elektromobily se hromadí v evropských přístavech, nemá je kdo odvézt
ilustrační foto | Vladimir Tretyakov / Shutterstock.com

Belgický přístav Zeebrugge vypadá posledních několik týdnů jako obrovské – a stále rostoucí – odstavné parkoviště. Podobná situace je k vidění i v německém Bremerhavenu a dalších evropských přístavech. Důvod je jednoduchý: automobily pocházejí z Číny, odkud přijely na lodích, aniž by bylo postaráno o jejich další dopravu.  

Čínští výrobci elektromobilů sice – přinejmenším na nějakou dobu - předstihli evropskou konkurenci, ale nemají vybudované prodejní sítě a další doprava vozů vázne. Dovezená vozidla se tak hromadí v evropských přístavech, které se mění v parkoviště.  

Velké oči a nedostatek řidičů 

Výrobci a distributoři elektromobilů se potýkají s logistickými překážkami, z nichž nejcitelnější je nedostatek řidičů kamionů. 

Některé automobilky si rezervují místa pro dodávky, aniž by si objednali další přepravu. V jiných případech mají výrobci automobilů obecně potíže s objednáváním kamionů kvůli nedostatku řidičů a vybavení pro přepravu vozidel. 

„Distributoři automobilů stále častěji využívají parkoviště v přístavu jako depo. Namísto skladování u prodejců se tak shromažďují na terminálu,“ uvedli šéfové přístavu v belgických Antverpách, jehož terminál v Zeebrugge je nejvytíženějším evropským přístavem pro dovoz automobilů. S podobným přetížením se přitom potýkají i další velké automobilové přístavy. 

Podle analytiků je zřejmé, že čínské automobilky neprodávají svá vozidla v Evropě tak rychle, jak očekávaly, což značně přispívá k přeplnění přístavů. „Čínští výrobci elektromobilů proto využívají přístavy jako parkoviště,“ uvedl jeden z manažerů dodavatelského řetězce automobilů. 

 

Mnoho elektromobilů čínských značek přitom stojí v evropských přístavech již půldruhého roku. Některé přístavy proto začaly po dovozcích vyžadovat doklad o objednané následné přepravě. „Je to chaos,“ uvedl zdroj Financial Times. 

Přetížení přístavů je tak nejčerstvějším problémem celosvětového systému přepravy automobilů. Branže se již několik měsíců potýká s nedostatkem kapacit na lodích poté, co skokový nárůst vývozu vozidel z Číny nafoukl objem dopravy o 17 procent. Problémy se ještě prohloubily v důsledku teroristických útoků v Rudém moři, kvůli nimž firmy volí často znatelně delší trasy, aby se oblasti vyhnuly. 

Čínský chaos 

Cui Tung-šu, generální tajemník Čínské asociace osobních automobilů, uvedl, že „vnitrozemská přeprava na evropských trzích je pro čínské značky elektromobilů obtížná“. Zdůraznil, že značky musí zlepšit své služby navazující na samotný prodej: „Musíme změnit partyzánský způsob vývozu automobilů, jinak to na nás bude mít nepříznivý dopad.“ 

Společnost BLG Logistics, která provozuje terminál pro manipulaci s automobily v německém přístavu Bremerhaven, druhém nejvytíženějším evropském přístavu pro automobily, uvedla, že když německá vláda v prosinci loňského roku přestala dotovat nákup elektromobilů, rázem se v přístavu auta začala hromadit. 

K zahlcení automobilových terminálů dochází v době, kdy mnoho čínských výrobců automobilů, jako jsou BYD, Great Wall, Chery a SAIC, plánuje export do Evropy ještě posílit. Chtějí tak udržet své továrny v Číně v chodu a využít evropského zájmu o elektromobily. Ten sice začíná vykazovat známky poklesu, ale v roce 2023 byl čínský automobilový import meziročně pořád o 58 procent vyšší.  

Čínský ministr obchodu Wang Wen-tchao na setkání s výrobci automobilů v Paříži uvedl, že „nařčení z nadměrné kapacity jsou neopodstatněná“. Nicméně mnoho čínských skupin buduje v Evropě týmy od nuly a potýká se s reálnými logistickými problémy, uvedli vedoucí pracovníci automobilek. Jako nováčci na trhu se potýkaly s problémy při hledání přepravních společností, které by jejich zakázky přijaly. 

„Nedostatek nákladních vozidel je velmi častým problémem,“ potvrdil jeden z lidí obeznámených se situací a dodal, že velké kapacity si rezervovala americká Tesla. S tímto problémem se bude potýkat každá nová značka, pokud nemá dostatečný objem a pravidelné dodávky. 

Vzniklá situace se podepsala i na lodích, které v přeplněných přístavech mají vykládat další a další automobily. Jeden z provozovatelů takových nákladních lodí, norská firma United European Car Carriers, uvedl, že pracovníci v docích zažili při vykládce „mnoho frustrace“. Lodě se kvůli přetížení terminálů zdržely například v italském přístavu Livorno a řeckém Pireu.